Vi bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse på forsikringsakademiet.dk. Når du klikker videre på hjemmesiden, accepterer du automatisk vores brug af cookies. Klikker du på "Acceptér cookies", ser du ikke denne boks igen.Læs mere om cookies her
Acceptér cookies
Dansk
 

Det kan betale sig at stå tidligt op

Video: Sæt dig et mål og lad være med at følge det

Digitaliseringens paradokser
Hvad skal du som leder navigere efter i en tid med digitalisering og konstant, hastig forandring? Ifølge en helt ny bog fra Søren Schultz Hansen er svaret, at du skal forstå – og handle efter – digitaliseringens paradokser.

Det fortalte han om, da godt 50 ledere fra forsikrings- og pensionsbranchen var samlet til morgenkaffe på Forsikringsakademiet sidste torsdag i august.

Et af paradokserne i bogen "Digitaliseringens paradokser" er fx Planlægningens paradoks: Det er vigtigt at have et mål – som man absolut ikke skal styre efter.

Et andet paradoks handler om produktet og lyder: Hvis produktet er færdigt, er det (højst sandsynligt) forkert.

Bogens paradokser er formuleret på baggrund af 12 konkrete cases om udfordringer og løsninger i forskellige danske virksomheder, fx Danske Bank med MobilePay, EY og McDonald’s. 

Vi har brug for ledere – bare ikke til at lede
Ud over indlæg fra Søren Schultz Hansen hørte morgengæsterne Helle Havgaard, adm. direktør på Forsikringsakademiet give sit syn på ledelsesudfordringer i en tid med digital udvikling. 

Hun havde ladet sig inspirere af paradokserne og talte om Lederens paradoks: Vi har brug for ledere – bare ikke til at lede…

Paradokset er udtryk for, at du som leder anno 2017 på den ene side skal kunne mestre de traditionelle lederdyder som administration, faglighed og ressourceoptimering. Mens du på den anden side også skal kunne drive forandringer, være meningsskabende og have øje for procesoptimering. 

Ud fra antallet af anerkendende nik hos tilhørende kunne mange genkende Lederens paradoks; altså, at der til tider stilles modsatrettede krav om drift og krav om udvikling.

Vi skal lære at lære
Og hvad kan du så gøre som leder for at holde balancen i en tid med konstante og hurtige forandringer?

Det spørgsmål besvarede Mette Thrane, som er konsulent i personlig kompetenceudvikling på Forsikringsakademiet.

Ifølge hende gælder det bl.a. om at styrke sin egen og medarbejdernes evne til at ’lære at lære’. Det kaldes også metalæring og betyder, at du opbygger kompetencer, der dels gør dig i stand til mentalt at håndtere hverdagens forandring, dels gør dig i stand til hurtigt at lære nyt og omsætte det i praksis. 

Du kan læse mere om at håndtere hverdagens forandringer her

Mere Rise & Shine

Forsikringsakademiet inviterer 3-4 gange om året ledere i forsikrings- og pensionsbranchen til Rise & Shine om et aktuelt emne. Morgeneventen giver mulighed for faglig opdatering, inspiration og netværk med andre ledere. Næste Rise & Shine handler om hjernesmart ledelse.

- Vi har brug for ledere - bare ikke til at lede, lød det fra Helle Havgaard, adm. direktør på Forsikringsakademiet.
'Vi skal lære at lære', var et af hovedbudskaberne fra Mette Thrane.