Vi bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse på forsikringsakademiet.dk. Når du klikker videre på hjemmesiden, accepterer du automatisk vores brug af cookies. Klikker du på "Acceptér cookies", ser du ikke denne boks igen.Læs mere om cookies her
Acceptér cookies
Dansk
 

Persondataforordningen - beskyttelse af persondata

De nye regler om databeskyttelse afløser persondataloven og tager udgangspunkt i indholdet, som allerede er kendt fra den nuværende persondatalov.

Reglerne introducerer dog også nye begreber, som har til formål at beskytte personoplysninger i endnu højere grad end tilfældet er i dag.      

De nye regler betyder, at alle virksomheder, som håndterer persondata, skal sikre at de lever op til de krav og regler, som øger sikkerheden for data om kunder, kolleger m.m. – og dig!

Forsikrings- og pensionsbranchen er en særlig tung spiller, når det gælder persondata. Her vil der være omfattende krav til bl.a. interne arbejdsgange, samtykke, opbevaring af data og ikke mindst til it-systemer og processer.

Medarbejdernes ansvar for persondata-beskyttelse
Det er den enkelte virksomhed og organisation, som har skal sikre, at deres medarbejderes adfærd understøtter de nye regler.

Som medarbejder har man altså sammen med sin arbejdsgiver ansvar for at beskytte persondata.

Når loven træder i kraft 25. maj 2018, skal du som arbejdsgiver i et vist omfang kunne dokumentere over for myndighederne, at dine medarbejdere har kendskab til reglerne og at de kan håndterer persondata på baggrund af loven.

I forsikrings- og pensionsbranchen er der taget et fælles initiativ til at inddrage medarbejderne. Det sker gennem awareness-forløb målrettet de enkelte arbejdsområders fokus.

Brancheløsning fra Forsikringsakademiet
Forsikringsakademiet udvikler lige nu en brancheløsning, der lever op til dokumentationskravene i persondataforordningen og den kommende lov om reglerne for databeskyttelse. Det sker i samarbejde med specialister fra forsikrings- og pensionsbranchen samt brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Det er altså en samlet branche, der står sammen om at løfte en tung informations- og uddannelsesopgave.

E-læringskursus klar efter nytår
Brancheløsningen er klar allerede 2. januar 2018 i form af e-læringskurser, som er enkle og fleksible at gå til. Medarbejderne kan altså hurtigt få den nødvendige uddannelse, der dokumenterer deres viden om reglerne inden for persondatabeskyttelse.

E-læringskurserne indgår i Forsikringsakademiets øvrige produktudbud. Ved abonnement på e-læring, bliver der hver måned genereret en rapport til selskaberne med information om, hvilke medarbejdere der har gennemført kurserne i persondataforordningen.

E-læringen sikrer, at medarbejderne efterfølgende har:

  • Viden om, at der skal være et lovligt formål med at indhente oplysninger
  • Viden om, at samtykke skal være konkret og givet specifikt til opgaven
  • Viden om ”retten til at blive glemt”
  • Viden om kundens rettigheder
  • Viden om fortrolighed 
  • Viden om databehandler aftale og hvad den skal indeholde
  • Viden om, hvordan du sikrer dig indsigt i hvordan kundeoplysningerne bliver brugt
  • Viden om, hvad du som medarbejder skal gøre i tilfælde af brud

Kurserne kommer til at indgå i vores øvrige katalog over e-læringskurser, som du kan abonnere på.

 

Tre pakkeløsninger med e-læring

Pakke 1:

Grundpakken, som alle medarbejdere skal gennemføre

Pakke 2:

Personforsikring

Pakke 3:

It, aktuarer, BI og andre

Læs mere om de tre pakker

Video: Compliance og persondataforordningen

KONTAKT

mli(at)forsikringsakademiet.dk

Læs mere om Compliance her