Første hold FOAK-undervisere har allerede taget hul på pædagogikum-forløbet, som skal sikre, at både interne og eksterne undervisere står endnu stærkere – fagligt, formidlingsmæssigt og pædagogisk.
Over flere moduler arbejder deltagerne med alt fra didaktiske principper og læringsmål til at skabe engagerende undervisning – både fysisk på FOAK-campus på Rungstedgaard og online i FOAKlearn. Det handler ikke kun om teori, men i høj grad om at omsætte pædagogiske begreber til praksis i undervisningen.
FOAK Pædagogikum er skabt for at styrke den fælles pædagogiske kultur på tværs af FOAK’s undervisere. Målet er, at alle skal dele samme forståelse af, hvad der kendetegner undervisning af høj kvalitet – og hvordan man skaber læring, der kan mærkes og bruges i hverdagen.
Som en af deltagerne, Claus Hornuff, underviser og uddannelseskonsulent på FOAK, formulerer det:
"Jeg synes, det har været en rigtig god oplevelse – især fordi det handler om måden, vi underviser på. Man får en bedre forståelse for, hvorfor en lektionsplan er bygget op, som den er, samt lærer om konkrete redskaber til at formidle budskaber. Samtidig giver det mulighed for, at underviserne kan prøve hinanden af, give feedback og teste deres egen undervisningsstil. Vi er forskellige mennesker, men får en fælles forståelse for, hvordan undervisningsteknikker kan bruges i praksis."
FOAK Pædagogikum handler ikke blot om at lære nye værktøjer – men om at fastholde branchens høje standard og tillid. Uddannelsen skal sikre, at FOAK’s undervisere fortsat sætter det høje niveau for faglighed og formidling i forsikrings- og pensionsbranchen.
Med FOAK Pædagogikum sikrer vi altså:
• Undervisere med branchens stærkeste pædagogiske kompetencer
• Faglighed på allerhøjeste niveau
• Fastholdelse af samfundets tillid til branchen
Som de første deltagere har vist, er FOAK Pædagogikum ikke bare en uddannelse – det er et fælles løft for undervisningen, fagligheden og hele den kultur, der binder FOAK’s læringsfællesskab sammen.