ForsikringsakademietBoghandelFOAKlearnKrydsfeltet

Brancheuddannelse i forsikring og pension

Forsikrings- og pensionsbranchen har store forventninger til de kompetencer, ansatte i branchen skal besidde, da det blandt andet er disse kompetencer, der er årsagen til, at omverdenen har tillid til branchen, og at danskerne er trygge.

Siden 1953 har forsikrings- og pensionsbranchen valgt at stå sammen om et fælles uddannelsessted, samt at stille specifikke krav til, hvilke kompetencer medarbejdere, der sælger og rådgiver kunder om forsikrings- og pensionsprodukter, skal have - og værdien af det er ikke til at tage fejl af...

BLIV OPDATERET PÅ SENESTE NYT
KLIK HER

De første moduler i Brancheuddannelsen online

FORSIKRING

Modulerne inden for skadebehandling
Modulerne inden for skadebehandling der udgår er 3.36, 3.55, 3.57, og 3.59 udgår og erstattes af Skadebehandling og taksering Forsikring – Brancheuddannelsen.

Modulerne indenfor salg og rådgivning
Modulet 3.34 udgår og erstattes af Erhvervsrådgivning Forsikring – Brancheuddannelsen.
Modulet 3.58 og 3.55 udgår og erstattes af Privatrådgivning Forsikring – Brancheuddannelsen.

Modulet Underwriting Forsikring – Brancheuddannelsen er nyt.

PENSION

Modulerne inden for skadebehandling og antagelse
Modulet Skadebehandling og antagelse Pension – Brancheuddannelsen er nyt.

Modulerne indenfor salg og rådgivning
Modulet 3.24 udgår og erstattes af CPR-rådgivning Pension - Brancheuddannelsen.
Modulet 4.23 udgår og erstattes af CVR-rådgivning Pension - Brancheuddannelsen.

Hvorfor?

Verden forandrer sig, og det gør kravene til vores branche også – og vi skal blive ved med sikre, at danskerne og myndighederne har tillid til branchen.

Derfor er hele forsikrings- og pensionsbranchen gået sammen om at tilpasse og styrke det første skridt på medarbejdernes uddannelsesvej. På den måde sikrer vi sammen, at FOAKs uddannelser fortsat giver de rette kompetencer, som medarbejderne har brug for i praksis – i mødet med danskerne i vores samfund.

Hvor myndighederne med IDD-direktivet stiller krav til medarbejderne for at beskytte forbrugerne, handler brancheuddannelsen om meget mere end at bestå en test.

Den handler om de kompetencer og den forståelse, man skal have for at møde kunden professionelt, empatisk og med høj faglighed.

Hvem står bag:

Akademirådet og FOAKs bestyrelse, som repræsenterer branchen, står sammen om et fælles uddannelsessted, der stiller specifikke krav til, hvilke kompetencer medarbejdere, der sælger og rådgiver kunder om forsikrings- og pensionsprodukter, skal besidde i mødet med kunden.

De ser fortsat en unægtelig stor værdi i at have et uddannelsessted, hvor deres medarbejdere får mere end blot faglig viden, der passer til den virkelighed, de møder i deres arbejde.

Tanken om dette finder også opbakning hos F&P.

Og derfor gik FOAK i arbejdstøjet, og faciliterede udarbejdelsen og omfanget af 'Brancheuddannelse i forsikring og pension'.

Hvornår træder det i kraft

Kravet gælder for alle medarbejdere, der er ansat efter den 1. januar 2026, og derfor arbejdes der nu sammen med branchen om at definere standarder for, hvad man skal kunne, så FOAK kan være klar med de nye uddannelser i 2026.

Der vil følge meget mere information, som arbejdet skrider frem.

Forenkling og omlægning af niveau 3 moduler

Som en del af den nye struktur omlægges alle niveau 3-moduler til Brancheuddannelsen i forsikring og pension. Målet er at sikre en mere effektiv og sammenhængende uddannelsesrejse, der understøtter både jeres og medarbejdernes grundlæggende kompetencebehov. Det er det helt rigtige første skridt på deres uddannelsesvej.

Der vil fortsat være mulighed for efterfølgende at uddanne sig på vores moduler på niveau 4.

Hvem er omfatttet

Alle medarbejdere og ledere som er ansat i forsikrings- og pensionsbranchen og som beskæftiger sig med arbejdsopgaver, som kræver forsikringsfaglig/pensionsfaglig indsigt, er omfattet af branchens krav til brancheuddannelse, så vi sikrer at danskerne og myndighederne fortsat har tillid til forsikrings- og pensionsbrnachen. Dette gælder både for front- og backoffice-funktioner.

  • Medarbejdere og leder, som tilrettelægger, behandler eller styrer en konkrete skadesag er omfattet.
  • Medarbejdere og leder, der træffer afgørelse om, hvorvidt en skade er dækket, og/eller kommunikerer med kunden, er omfattet.
  • Medarbejder og leder, der sælger, rådgiver og underwriter om forsikrings- og pensionsprodukter.
  • Medarbejdere og leder, der udfører takseringsopgaver, hvis dennes opgave indebærer afgørelse af skadesagen eller kommunikation med kunderne.
  • Agenturindehavere og ansatte hos agenturer, som sælger og rådgiver om forsikringer eller pensionsordninger.
  • Eksterne skadebehandler og taksatorer, hvis de behandler og træffer afgørelse i skadesager jf. de samme regler som for interne ansatte. Det kan f.eks. være taksatorselskabers ansatte eller eksterne skadebehandlingsselskabers medarbejdere.
  • Autotaksatorer, som træffer forsikringsfaglige afgørelser i skadesager.
  • Medarbejder og ledere, der skal sikre, at de informationer eller den rådgivning, der gives via hjemmesider eller robotter, er omfattet.
  • De faglige ansvarlige i produktudvikling, er omfattet.

Ansættelsesforholdet er aldrig afgørende. Det er en medarbejders arbejdsopgaver, der er afgørende for, om man er omfattet. Du kan også læse mere omkring, hvem der er - og hvem der ikke er - omfattet af Brancheuddannelse i forsikring og pension i vores FAQ.

Gå til kurven...