Numre på moduler siger noget om kompleksitet
På alle vores moduler finder du et nummer, som starter med 3.xx, 4.xx eller 5.xx.
Niveau 3, 4 og 5 er en taksonomibeskrivelse og udtryk for, hvor komplekse situationer i jobbet den studerende efterfølgende er i stand til at håndtere.
Du møder også niveau 3 som "Grunduddannelse", niveau 4 som "Videregående uddannelse"* og niveau 5 som "Specialistuddannelse".
Bemærk, at numrene på vores fagkurser og kurser inden for personlig udvikling ikke afspejler taksonominiveau.
* Omfatter også uddannelserne for uafhængige forsikringsformidlere (UF)
Grunduddannelsen - taksonominiveau 3
Efter et modul på Grunduddannelsen - niveau 3 - kan medarbejderen generelt:
- Arbejde støttet af faste procedurer
- Tilvejebringe standardløsninger på typiske kundebehov ved hjælp af fastlagte procedurer og ud fra identifikation af givne problemstillinger
Under uddannelsen arbejder den studerende indenfor en ramme, hvor:
- Kundetypen er kendt
- Problemstillingerne kunden skal have løst, er kendte og skal blot udpeges
- Løsningerne på disse problemstillinger er kendte (skal vælges og forklares)
- Mødet med kunden og måden løsningen gennemføres på er kendt og støttet af systemer
Videregående uddannelse - taksonominiveau 4
Efter et modul på Videregående uddannelse - niveau 4 - kan medarbejderen generelt:
- Arbejde selvstændigt med typiske kundebehov
- Udarbejde selvstændigt komplette løsninger på typiske kundebehov og argumentere for disse i forhold til formulerede problemstillinger
Under uddannelsen arbejder den studerende indenfor en ramme, hvor:
- Problemstillinger skal identificeres, formuleres, afgrænses og præciseres
- Løsningerne ikke er enkeltstående - der kan opstilles flere løsninger ud fra skiftende forudsætninger
- Situationen ikke nødvendigvis er kendt - men en faglig arbejdsmetode gør det muligt for den studerende at komme med problemformulering og løsningsforslag
- Der kræves øget reflektion og argumentation for fordele og ulemper i relation til kunden og selskabet
- Der udvikles systematiske arbejdsmetoder
Specialistuddannelse - taksonominiveau 5
Efter et modul på specialistuddannelsen - niveau 5 - kan medarbejderen generelt:
- Arbejde selvstændigt med specielle kundebehov
- Identificere og formulere problemstillinger i situationer, hvor forudsætningerne ikke nødvendigvis er entydige
- Udarbejde komplette løsninger, der tager højde for situationens mange aspekter og særegne karakter
Under uddannelsen arbejder den studerende indenfor en ramme, hvor:
- Situationen indeholder flere aspekter, der kan influere på problemformulering og –løsning
- Aspekternes indbyrdes forhold øger kompleksiteten og skal kunne rummes af den studerende, som kritisk skal tage højde for situationens særegne kombinatorik i alle problemløsningens faser
- Der skal udvises en høj grad af abstraktionsevne med stærk sammenhængskraft til konkrete problemstillinger
- Det kræver, at man bevæger sig fortroligt i og imellem problemløsningens faser
- Der skal udvises selvstændighed og kreativitet i kildesøgning og deres inddragelse i problemformulering og -løsning
- Der kræves høj abstraktionsevne med stærk sammenhængskraft til konkrete problemstillinger i jobbet