Jacob Holmberg. At undervise på FOAK er meget mere end blot at formidle faglig viden. Det er en personlig rejse, der kræver mod, engagement og en evne til at læse mennesker. Det ved Jacob alt om. Efter flere år som sagsbehandler, hvor han også havde undervist internt, tog han springet til en fuldtidsrolle som underviser. Også selvom han vidste, at det er en kontrakt på 5 år. Det har været en rejse, der har udfordret og udviklet ham.
”Jeg havde prøvet at undervise tidligere og oplevede, at jeg var god til at formidle. Samtidig var det også nervepirrende, men bagefter var det en fed følelse. Det gav mig mod til at fortsætte,” fortæller han.
En varieret hverdag Rollen som underviser er meget bred. Man er ca. 30 % af tiden i undervisningslokalet, hvor de sidste 70 % er fordelt mellem bl.a. facilitering, at give skriftlig feedback på opgaver, udvikle eksamensopgaver, opdatere undervisningsmateriale og holde sig ajour med branchens udvikling. Det betyder, at han konstant skal tilegne sig ny viden, af og til også på områder, han ikke har beskæftiget sig med i nogen tid. ”Da jeg startede på FOAK, havde jeg ikke arbejdet med autoforsikring i mit seneste job, så jeg måtte læse grundigt op på det igen for at kunne undervise i det,” forklarer han.
Problemorienteret læring og feedback Undervisningen på FOAK bygger på en problemorienteret tilgang, hvor de studerende selv skal arbejde med cases og finde frem til løsninger i teams. ”Læringen er meget bedre, når man selv arbejder med problemerne og finder svarene. Men det kræver, at man kan arbejde i teams og inddrage de studerendes egne oplevelser,” siger Jacob. Det stiller store krav til underviseren.
En af de største udfordringer har været at give feedback. ”Det er en kunstform. Man skal løfte vedkommende, men samtidig være ærlig. Det kræver mod, for man ved aldrig, hvordan folk reagerer. Som underviser skal man være en menneskekender,” siger han.
En rejse mod nye karrieremuligheder For Jacob har jobbet som underviser været en personlig rejse, hvor han har udviklet sig på mange fronter. FOAK lægger aldrig skjul på, at underviserkontrakten er på 5 år, hvorefter man skal tilbage til branchen, fordi man skal holde sin praktiske erfaring ved lige. For 5 år som underviser på FOAK er noget, der åbner mange forskellige døre på den anden side af ansættelsen alt efter, hvilken retning man vil tage sin karriere. Derfor er det ikke en udfordring at finde et nyt arbejde, på den anden side af de 5 år som underviser – tværtimod.
”Jeg er knap halvvejs med mine 5 år som underviser på FOAK. I de første to år har jeg rykket mig så meget, at jeg ikke ved, hvor min udvikling ender. Men jeg vil nok sige, at hvis jeg skulle se tiden som underviser som andet end et karrierespring, så vil jeg kalde det en praktisk lederuddannelse. Man har ansvaret for, at andre gennemfører en uddannelse, og man skal håndtere konflikter i teams. Samtidig skal man have styr på sin egen struktur og sit eget overblik,” forklarer han.
Selvom fremtiden er åben, ved Jacob, at han tager en masse erfaringer med sig. ”FOAK er en institution for hele branchen, og jeg har fået en bred kontaktflade. Der er stadig så meget, jeg kan udvikle mig i, og jeg glæder mig til at se, hvor jeg er om tre år – og hvor jeg lander,” afslutter han.
Se, hvilke hold Jacob underviser på her og besøg alle vores fastansatte undervisere her . Overvejer du at blive fastansat underviser? Læs mere og se om vi har ledige stilliger her .