ForsikringsakademietBoghandelFOAKlearnKrydsfeltet
Forsikringsakademiet

Seminar

Vil du sikre et trygt og sundt arbejdsmiljø i din virksomhed? Med eksempler fra virkeligheden bliver du, den 22. maj 2025, klædt på til at skabe en stærk, positiv arbejdskultur på seminariet, Arbejdsmiljø og Krænkelsessager. Få indsigt i juridiske forpligtelser, rollefordeling og best practices, samt metoder til at forebygge og håndtere krænkende adfærd.

S5.36-25.21-0

Dette seminar sætter fokus på virksomheders forpligtelser i relation til det psykiske arbejdsmiljø og krænkelsessager. Deltagerne vil få en grundig indsigt i, hvordan virksomheder kan identificere, forebygge og håndtere krænkende handlinger og andre udfordringer, der kan påvirke det psykiske arbejdsmiljø. Der vil også være fokus på juridiske aspekter, de forskellige roller i virksomheden og best practice indenfor området.

Der vil være en gennemgang af virksomheders forpligtelser i forhold til det psykiske arbejdsmiljø, herunder konkrete eksempler på krænkende handlinger og hvordan de adskiller sig fra almindelige konflikter.

Dagen har også fokus på forebyggelse og håndtering af krænkelsessager, herunder de juridiske aspekter, rollefordelingen i virksomheden, og hvordan undersøgelser gennemføres i praksis, herunder hvordan man kan identificere tidlige tegn på problemer i arbejdsmiljøet og handle proaktivt. Der vil blive set på ansættelsesretlige principper og være relevant viden for ledere, arbejdsmiljørepræsentanter og HR.

Indlægsholderne, som er eksperter og praktiskere indenfor området, vil denne dag løbende bidrage med erfaringer og eksempler fra virkeligheden, hvor der lægges vægt på at lære af tidligere sager for fremadrettet at forbedre håndteringen.

På seminaret vil du blandt andet få svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad er virksomhedens juridiske forpligtelser i forhold til det psykiske arbejdsmiljø?
  • Hvilke typer adfærd kan klassificeres som krænkende, og hvad er forskellen på krænkelse og dårlig opførsel eller konflikt?
  • Hvordan skal ledere, HR og arbejdsmiljørepræsentanter samarbejde om at håndtere sager om krænkelse?
  • Hvordan kan virksomheder forebygge krænkende adfærd og gribe ind, når tidlige tegn på problemer i arbejdsmiljøet viser sig?
  • Hvornår er konfliktmægling frugtbart for kontflikten og arbejdsmiljøet?
  • Hvordan håndteres undersøgelser i sager om krænkende adfærd, og hvordan bruges whistleblower-systemer?

Følgende emner er grundlaget for dagens program:

  • Virksomheders forpligtelser i forhold til det psykiske arbejdsmiljø, herunder krænkelsessager og andre påvirkninger, der kan forringe det psykiske arbejdsmiljø.
  • De forskellige roller i virksomheden: Rollefordelingen mellem ledere, HR og arbejdsmiljørepræsentanter i sager om psykisk arbejdsmiljø.
  • Feedbackkultur og håndtering af beskyldninger: Hvordan fremmes en åben feedbackkultur, og hvordan håndteres diffuse beskyldninger?
  • Håndtering og undersøgelser i sager om krænkende adfærd: Hvornår skal man vælge konfliktmægling, og hvornår skal man iværksætte en undersøgelse?
  • Hvilke undersøgelser er der, og hvordan gennemføres undersøgelser korrekt?
  • Whistleblower-hotlines: Hvordan håndteres klager gennem whistleblower-ordninger, og hvordan sikres anonymitet?
  • Virksomheders ansvar: Hvornår kan en virksomhed holdes ansvarlig for krænkende adfærd, og hvilke faktorer har betydning?

Udbytte

Du får en solid forståelse af, hvordan virksomheder skal forholde sig til det psykiske arbejdsmiljø og krænkelsessager. Efter seminaret vil du have praktisk viden om, hvordan du kan forebygge krænkende handlinger og håndtere dem, når de opstår, samt hvordan du kan sikre korrekt dokumentation og håndtering af disse sager i overensstemmelse med lovgivningen.

Som deltager vil du få mulighed for at udveksle erfaringer med andre fagfolk inden for området og deltage i diskussioner med eksperter.

KONTAKT

Vi vil rigtig gerne tale om uddannelse med dig, så tag endelig fat i os, hvis du har brug for sparring, rådgivning - eller svar på konkrete spørgsmål.

Kundeservice er klar på mailen kundeservice@foak.dk og telefon 4516 5000, mandag til torsdag kl. 8 - 15 og fredag kl. 8 - 14.

Kontakter du os uden for åbningstid, vender vi tilbage hurtigst muligt.

Gå til kurven...